Nedmontering av möbler – för en säkrare flytt
Är det flyttdags? Oavsett om du anlitar en flyttfirma eller sköter flytten på egen hand, är det en hel del moment som måste avklaras. Planering är A och O för att en flytt ska gå smidigt till. Särskilt viktigt är det om det är ett större bohag som ska flyttas.
För att flytten ska gå säkert och smidigt till är det troligen en del möbler som behöver nedmonteras. Hit hör de stora sakerna, så som garderober, sängar och stora soffor till exempel. De behöver givetvis inte plockas isär helt och hållet – men de delar som är enkla att skruva av bör förmodligen också just plockas bort.
Samtidigt finns det tunga möbler som knappast lämpar sig för demontering. Hit hör till exempel pianon. Hade pianon varit enkla att nedmontera är det nog inte särskilt många firmor som hade erbjudit just ”pianoflytt” som en specifik tjänst. De behöver helt enkelt bäras som de är. Så kan det vara med vissa sängar och soffor också – framför allt äldre varianter – men moderna motsvarigheter går ofta i viss mån att enkel skruva isär lite grann.
Om du anlitar en flyttfirma som ska hjälpa dig med flytten, så kan de säkerligen hjälpa till med detta också. Många tänker inte på att en flyttfirma kan erbjuda fler tjänster än bara avlastning, pålastning och transportering av bohaget. En av de tilläggstjänster som brukar erbjudas är just att montera ned möbler innan frakten, och sedan också montera upp dem i den nya bostaden.
Givetvis är det något som många kan göra på egen hand också. Samtidigt är det inte alltid så lätt, till exempel om man inte är i god fysisk form. Det kan då vara aktuellt att be din flyttfirma om hjälp med detta. Även om man inte skulle ha några problem att göra det själv, är det många som beställer den tjänst. Ofta sker det i kombination med nedpackning, så att flyttfirman sammantaget står för en ganska stor del av flytten. Som bekant är nedpackning ett stort moment i sig – ibland kanske till och med större än att lasta på flyttkartongerna på lastbilen.
Beställer man nedmontering, vill man säkerligen också att flyttfirman ska montera upp möblerna i den nya bostaden. Beställer man även uppackning så kan man istället koncentrera sig på de mer administrativa sysslorna som hör en flytt till. Exempel på det är att byta försäkring och att förhandla fram ett nytt elavtal.